Cluedo V3
In mijn vorige Cluedo programma’s was in feite sprake van een ‘brute-force’ aanpak: alle mogelijke combinaties werden in een tabel gezet en afhankelijk van de input werden dan de niet-mogelijke combinaties weggestreept.
Recent heb ik Prolog herontdekt en daarmee een Cluedo ‘solver’ maken leek me een leuk projectje. De regels van het spel zijn eenvoudig. De uitdaging zit in het interactieve karakter: na elke beschuldiging komt er nieuwe informatie vrij. Met SWI Prolog kan je web formulieren maken (en uitvoeren met de ingebouwde webserver!) en het reultaat ervan kan je via “assertz()” gebruiken in de Prolog logica.
Het resultaat was alleszins bemoedigend. Je programmeert de HTML pagina’s dus met Prolog. Dat levert snel een rudimentaire pagina op.
Qua opmaak liep ik snel tegen beperkingen aan (die vast oplosbaar zijn met SWI-Prolog, maar ik wilde daar mijn tijd niet aan verliezen.




[De scherm prints zijn verschillende moment opnames; ze kunnen dus tegenstrijdig lijken! ]

